Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El projecte, subvenciat pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC), analitza la situació actual del sector comercial de l’Alt Empordà i presenta un pla d’actuacions per millorar la competitivat

L'Ajuntament de Figueres aprova el Pla d'acció de  desenvolupament del sector comercial a l'Alt Empordà.

L'Ajuntament de Figueres ha aprovat al Ple Municipal de 4 d’octubre un Pla d'acció de desenvolupament del sector comercial a l'Alt Empordà. El projecte, subvencionat pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC) en el marc dels programes de suport al desenvolupament local, pretén obtenir la fotografia de la situació actual del sector comercial de l’Alt Empordà i presentar un pla d’actuacions per millorar la seva situació competitiva, posant èmfasi en les necessitats de qualificació de les persones que hi han de treballar i en les necessitats formatives associades.

El "Projecte de desenvolupament comercial de l'Alt Empordà", al qual s'hi han sumat els Ajuntaments de Llançà, Llançà, Roses, l’Escala, Castelló d’Empúries, la Jonquera i Vilafant i també el Consorci Salines-Bassegoda -que aglutina un total de 17 municipis-, té dues vessants: d’una banda, l’elaboració d’un pla de dinamització comercial comarcal i, de l’altra, la creació del mapa d’ocupació del comerç a l’Alt Empordà.

L'estudi, encarregat a la consultora Hidra, recull, entre d'altres dades, que el sector serveis -que inclou també el comerç-, és el que té més pes a la comarca amb un 22,22% sobre el total de l’economia, i destaca que l’oferta comercial del conjunt dels municipis és completa amb un 20,09 establiments per cada 1.000 habitants, xifra superior a la mitjana de Catalunya, que és de 13,47 establiments per cada 1.000 habitants.

Segons el Cens d’establiments comercials elaborat pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda, en el conjunt de l’Alt Empordà hi ha una oferta de 2.626 establiments comercials. La superfície de venda dels establiments comercials de la comarca és de 439.763 m2, dada que suposa 3138,52 m2/1.000 habitants. Si ens centrem només en els municipis inclosos en aquest estudi l’oferta és de 2.204 establiments, amb una superfície de venda de 370.219 m2.

En el cas de Figueres, l'estudi detalla que la ciutat compta amb una oferta comercial completa i diversa on coexisteixen diferents formals comercials: el nucli antic és una zona amb gran atractivitat comercial, amb bona part dels carrers que són zona de vianants i amb presència d’ensenyes comercials que actuen com a locomotores i que tenen atractivitat més enllà dels residents. A l’entorn d’aquesta zona de concentració comercial hi ha una àrea amb menor densitat comercial però amb un comerç atractiu.

L'estudi conclou que el comerç es considera un sector d'activitat amb moltes oportunitats al territori i amb molt de potencial, però que cal fer front a diversos reptes, com l'estacionalitat de les ofertes, la manca d'encaix entre la formació dels recursos humans de la comarca i les necessitats del mercat de treball, o la insuficient oferta formativa.

L'alcaldessa de Figueres i regidora de Promoció Econòmica, explica que l'Ajuntament de Figueres iniciarà trobades amb agents del sector perquè puguin conèixer l'anàlisi i les conclusions de l'estudi, i a partir d'aquí, "prendre decisions conjuntament, definir les polítiques més adequades per atendre les necessitats, i posar en marxa un pla d'acció comú".