Figueres ha presentat avui les actuacions en matèria de turisme per aquest estiu. L’estratègia turística de la ciutat de Figueres passa per posicionar Figueres com la ciutat de l’Empordà, una ciutat que aglutina serveis, cultura, comerç, oci, gastronomia... i vol ser punt de referència per tot el turisme que està a l’entorn de 100 quilòmetres a la rodona.
L'objectiu és reforçar i intensificar els mercats emissors turístics ja existents, atraient públics propis com el de la Costa Brava Nord, el Sud de França i les persones que s’allotgen o tenen segona residència a la Costa Brava Nord, especialment tenint en compte la limitació en la mobilitat de persones a nivell europeu i internacional aquest 2021.
L'alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó, ha remarcat que "tenim una estratègia treballada i estudiada des de la regidoria de Turisme, per posar en valor tots els atractius turístics, culturals, comercials, d'oci i gastronomia de la ciutat. Tenim clar que volem ser un punt de referència no només pels habitants de l'Empordà com a ciutat de serveis, sinó també un punt de visita obligada per a tots els turistes que visiten l'entorn".
Per la seva banda, el regidor de Turisme, Alfons Martínez, ha explicat que "avui presentem un pla estratègic de Turisme iniciat fa dos anys pràcticament executat. Hem creat una estructura turística a la ciutat i fer que el turisme sigui el màxim d'accessible, teixint sinèrgies público-privades".
Les accions que es porten a terme són les següents:
- Marca Figueres: Reforçar la marca Figueres a través del concepte "Figueres. La ciutat de l'Empordà", com una ciutat segura, cultural i de serveis i que esdevingui un focus d'atracció especialment pels empordanesos, pels propietaris de segones residències, que ens coneixen i són usuaris habituals dels serveis de la ciutat. També pels francesos de la Catalunya Nord en un radi que pot arribar fins a Toulouse, Narbona, Montpellier..., visitants també habituals.
a) Nova marca gràfica del nom de la ciutat, dissenyada per Àlex Gifreu, que incorpora la fulla de figuera de cinc lòbuls que havia format part de la història de la ciutat des del segle XV
b) Bosses de roba amb la nova tipografia i la fulla de figueres
2. Instal·lació amb el nom Figueres a l'espai més fotografiat de la ciutat, davant la Torre Galatea. Aquest espai ha esdevingut un referent fotogràfic mundial per l'afluència al Teatre-Museu Dalí i cal aprofitar-ho per remarcar el nom de la ciutat i alhora crear un nou node turístic
3. Modificar la senyalèctica turística: adaptar-la a l'actualitat, modernitzar-la i que sigui més funcional. Eliminació de senyalitzacions obsoletes, algunes dels anys 90 i homogeneitzar-la.
a) senyalització entrades de la ciutat
b) senyalització de la zona comercial
c) aparcaments dissuassius: indicacions turístiques d’accés en cotxe a tots els altres aparcaments de la ciutat i a peu des de l’aparcament fins al centre urbà
4. Rutes turístiques. Oferta permanent al llarg de tot l’any de rutes turístiques a la ciutat en diversos idiomes, amb l’aprovació dels preus públics corresponents (fins ara gratuïtes).
a) Ruta Dalí. Visites guiades que amplien la informació del tríptic de la ruta de panots de formigues dalinianes.
b) Ruta Dalí: Vadoret i el seu osset. Visita teatralitzada per a públic familiar entorn de la figura de Dalí. En col·laboració amb el Museu del Joguet de Catalunya
c) Sant Pere ens obre les portes. Visites guiades a l’església, amb accés al campanar. Estrena pel Mil·lenari de l’església de Sant Pere. Signatura d’un conveni amb el Bisbat de Girona.
d) Rutes enogastronòmiques de Figueres. Creació de 3 itineraris que recorren diversos indrets del centre de la ciutat i accedeixen a restaurants col·laboradors per fer descobrir i tastar la gastronomia empordanesa, des de la més tradicionals a la més avantguardista, així com els seus productes locals, especialment els vins de la DO Empordà.
5. Dalí de Figueres. Projecte temporal creat en col·laboració amb la Fundació Gala-Dalí i l’Associació Comerç Figueres (juliol-agost 2021)
- 10 figures de Salvador Dalí a mida real en diversos indrets del centre de la ciutat durant el dia. Anvers: fotografies del personatge. Revers: QR amb explicacions en 4 idiomes entorn el vincle de Dalí amb l’emplaçament de la figura.
- projeccions lumíniques de diverses obres de Salvador Dalí a Torre Galatea, façana de l’Ajuntament i de l’Escorxador.
- shopping nights els dijous: botigues obertes fins les 22h.
Un turisme accessible
Un dels objectius és fer un turisme accessible, i per aquest motiu s'han millorat els nivells d'accessibilitat. S'ha instal·lat un bucle magnètic a l'Oficina de Turisme per facilitar la comprensió auditiva a les persones usuàries d'audífons i s'ha iniciat un servei d'interpretació en llengua de signes per a totes les rutes turístiques ofertes per l'Àrea de Turisme.
Per altra banda, també s'ha millorat el nivell de digitalització i presència online de l'Oficina de Turisme.
- Nou vídeo turístic amb dron de Figueres (2021)
- Augment del banc d’imatges periòdicament amb compra de drets d’ús de fotografies i realització de sessions fotogràfiques
- Nova pàgina web de turisme de Figueres (www.turismefigueres.com)
- Gestió interna de les xarxes socials: augment i diversificació de les publicacions, interaccions i nombre de seguidors
- Creació d‘una agenda cultural de ciutat
. Promoció de la ciutat com a destí turístic dins la xarxa ferroviària estatal. Creació de les pàgines “Destino Figueres”, promoció als trens i a les xarxes socials i venda online de producte turístic.
- Conveni amb ADIF
- Adhesió a l’Associació "Red de ciudades AVE“
. Organització de presstrips i famtrips per al 2022: a partir de reunions One to One virtuals amb periodistes especialitzats, agències de viatges i touroperadors dels mercats francès, belga i holandès (març-maig 2021) en networkings organitzats pel Patronat de Turisme de la Costa Brava i Red de Ciudades AVE
. Creació del Figueres "Convention Bureau“. Inclusió al Costa Brava Convention Boreau. Convertir Figueres com a destinació de congressos, seminaris i jornades