Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Es crearà un grup de treball dels alcaldes i alcaldesses per a la col·laboració i la coordinació d’accions davant les Administracions competents en la millora de la xarxa ferroviària a la comarca

Els alcaldes amb estació es reuneixen a Figueres per treballar pel futur del tren de l’ Empordà.

Aquest divendres a la tarda ha tingut lloc una reunió d’alcaldes de municipis de l’Alt Empordà pels quals hi passa la línia ferroviària. Hi han assistit Gael Rodríguez, alcalde de Portbou, Esteve Gironès, alcalde de Camallera, Àngel Posas, alcalde de Sant Miquel de Fluvià, Albert Ramos, alcalde de Vilamalla, Àlex Camps, regidor de Colera, Sílvia Barris, primera tinent d’alcalde de Llançà, Montse de la Llave, alcaldessa de Vilafant i Joana Cobo, de Vilajuïga

L’objectiu de la reunió ha estat informar, des de l’Ajuntament de Figueres, de l’estat de la redacció dels projectes de les infraestructures ferroviàries i viàries que incideixen a l’àrea urbana i a la resta de la comarca.

S’han tractat temes com la construcció de la nova Estació intermodal Figueres Vilafant (tren convencional i alta velocitat), on s’ha posat de manifest el compromís del Ministeri de Transports i ADIF per garantir la continuïtat del servei ferroviari de viatgers des de la nova Estació fins a Portbou, mantenint l’enllaç internacional. ADIF dins el primer trimestre de 2024, publicarà el Plec de Clàusules per la licitació del projecte constructiu de la Variant de Figueres i de l'estació intermodal Figueres Vilafant, com a projecte integral, tant en l'àmbit d'enginyeria com d'arquitectura, de tot el seu traçat, que tindrà una longitud total de 13.760,65 metres, i que passa pels termes municipals de Vilamalla, El Far d'Empordà, Santa Llogaia d'Àlguema, Vilafant, Figueres, Cabanes, Vilabertran i Peralada, on enllaça amb l'actual línia fins a Portbou.

 

El tram des de Vilamalla fins l'estació Figueres Vilafant, actualment executat amb una sola via és desdoblarà per dotar-la de doble via. A uns 150 metres cap el sud de l'actual estació provisional d'alta velocitat es projectarà l'edifici de la nova estació intermodal (tren convencional i alta velocitat).

Actualment ADIF destina 30 milions d’euros per ampliar la capacitat de la línia fèrria  Figueres–Portbou; fet que demostra que aquesta línia es troba en una fase de modernització tant pels serveis de mercaderies com de viatgers.

 

L’estació intermodal Figueres Vilafant tindrà uns efectes positius per la població empordanesa que arribi en tren al acostar els grans equipaments comarcals, com l'Hospital, Centre sociosanitari Bernat Jaume, Residència Els Arcs, Jutjats, Comissària de Mossos d’Esquadra, Escola d’Adults, Oficina de Treball del SOC, Mercat setmanal de la roba,... més a prop que ara.

 

La nova estació intermodal Figueres Vilafant es convertirà en un hub de comunicacions de dimensió supracomarcal i amb una forta interrelació amb les altres estacions empordaneses, fet que facilita els transbords dels viatgers d’alta velocitat amb qualsevol de les estacions empordaneses. Per altra banda, l’estació intermodal Figueres Vilafant per la nova accessibilitat, sobretot, per la sortida Figueres Centre de l’AP7 i de les rondes des del Pont del Príncep i Nord de Figueres, no només serà l’estació de Figueres i de la seva àrea urbana, sinó, també, amb un abast comarcal i d’altres comarques com la Garrotxa.

 

 

ADIF inverteix per millorar les estacions de Camallera i Vilajuïga per fer viable l’aturada dels trens de mitja distància (MD):

 

  1. La inversió que executa ADIF d’un milió i mig d’euros perquè els trens de mitja distància puguin aturar-se a Camallera i amb la previsió que les obres d’adaptació de l’estació estiguin acabades a finals de 2024, va en la bona direcció per millorar el servei amb un abast subcomarcal que abasta d’una forma directe l’Escala i els municipis del Baix Fluvià.

 

  1. La inversió programada per ADIF de 3 milions d’euros a l’estació de Vilajuïga en la millora de l’accessibilitat, allargament de l’andana i càmeres de vídeo vigilància, comportarà la construcció d’un pas elevat i dos ascensors a banda i banda de les andanes i allargada de l’andana fins als 210 metres per a poder garantir la parada de trens de Mitja Distància (MD); una inversió, prevista que estigui enllestida a finals de 2024, que tindrà uns efectes positius en la funcionalitat de l’estació i dels seus serveis. D’aquí, que en un horitzó de futur l’estació podria passar a denominar-se Roses-Vilajuïga, prestant servei a una àrea subcomarcal, per una banda, des dels pobles de la serra de Verdera (Vilajuïga, Pau i Palau-saverdera) fins a Roses i Cadaqués i, per l’altra, amb els pobles de l’Albera.

 

 

Davant la potencialitat del tren a l’Empordà i per treballar plegats en el nou horitzó de futur, els reunits han adoptat els següents acords:

 

  1. Crear un Grup de treball dels alcaldes i alcaldesses amb estació de ferrocarril a l’Empordà per a la col·laboració i la coordinació d’accions davant les Administracions competents en la millora de la xarxa ferroviària a la comarca, així com de la qualitat i quantitat en la prestació dels serveis de ferrocarril en la promoció d’una mobilitat més sostenible.
  2. Manifestar el suport que a les estacions de Camallera i Vilajuïga s’aturin els trens de Mitja Distància (MD), tant bon punt estiguin enllestides les obres d’adaptació de les respectives plataformes.
  3. Plantejar al Ministeri de Transports i a la Generalitat de Catalunya la creació d'un tren transfronterer Girona-Figueres-Perpinyà, utilitzant trens d'ample variable, que circularien per la línia convencional i satisfarien les necessitats dels veïns de les poblacions empordaneses i de les litorals del Rosselló (Cervera, Banyuls, Portvendres, Cotlliure, Argelers, Elna); uns trens que, més enllà de dinamitzar la mobilitat laboral transfronterera, també contribuirien a propiciar un model turístic més sostenible i menys estacional.

 

L’alcalde Figueres, Jordi Masquef, ha destacat que: “Des de Figueres, com a capital de la comarca, tenim la responsabilitat i l’obligació de liderar, i treballar juntament amb els alcaldes amb estació la transformació ferroviària i el futur del tren de l’Empordà, que ha de suposar una nova oportunitat pels municipis amb estació de la línia ferroviària BCN-Portbou al seu pas per la comarca. És necessari treballar conjuntament amb complicitat i coordinació  institucional per fer un front comú davant les administracions competents en infraestructures viàries i ferroviàries.”

 

El President del Comissionat per a la transformació ferroviària, Joan Armangué, ha explicat que “la transformació ferroviària de Figueres tindrà efectes positius per a tota la comarca. La nova estació intermodal Figueres-Vilafant, dinamitzarà el tren a l’Empordà i a totes les estacions empordaneses”.

 

L’alcalde de Portbou, Gael Rodríguez, ha afegit que “Portbou aposta fermament per la reconversió ferroviària de l’alt emporda. Amb la nova estació de Figueres Portbou guanyarà connexió directa a l’Ave en tan sols 20 minuts. A més, considerem la nova estació un eix que vertebrarà el territori i ens donarà opcions pel reimpuls de la terminal ferroviària de Portbou”