Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El primer de les  Filipines

A la darrera pel•lícula d'Alfred Hitchcock, “La trama”, una frenada de cotxe exercia de brillant curtcircuit narratiu: a partir d’aquell moment, el que fins llavors era una única línia argumental es multiplicava per dos, per continuar ja fins al desenllaç amb dues històries independents encara que interrelacionades. A “Lola” (àvia en filipí), aquest instant memorable ve a la memòria gràcies a un altre encadenament no menys poderós, inesperat a més, donada la singularitat del títol. En el primer tram de la pel•lícula hem vist a l'àvia d’un nét que acaba de ser assassinat fer els tràmits pertinents de l'enterrament i els seus intents infructuosos de reunir els diners necessaris. Llavors arriba a la comissaria, per posar la denúncia, i després una estona en els seus atrotinats departaments, un pla enllaça la nostra àvia amb una altra dona, el nét està a la presó i és, presumiblement, l'assassí.
A partir d'aquí seguim en paral•lel les penes de les dues àvies, dues dones abatudes per la desgràcia i el dolor, dos éssers commovedors als que agafem derrotats per circumstàncies completament alienes a la seva voluntat. Si l'interès es centrés exclusivament en l'exploració psicològica d'aquests dos personatges, el film ja seria magistral, per la intensitat de la seva mirada. Però és que, a més, “Lola” proposa un retrat de l'entorn en què es mouen, i és un autèntic prodigi d'observació i sensibilitat. Brillante Mendoza, figura de capçalera del cinema filipí contemporani, autor de títols tan aclamats (i lamentablement inèdits) com “Serbis” i “Kinatay”, passeja la seva càmera pels carrers i cases de la ciutat, Manila, transmetent en la seva justa mesura la seva voràgine, els seus ritmes , la seva cabalosa respiració humana, a través d'una mena de neorealisme (l'escena del lladregot al minibús l'hauria aplaudit De Sica fins a l’extenuació) de proximitat aclaparadores. Mendoza atrapa el gest quotidià, la vida en tota la seva nuesa, amb una naturalitat sorprenent.

de 01/12/2011 22:30 a 02/12/2011 00:00