Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Viaggo in Italia

El cineasta iranià Abbas Kiarostami ha abandonat el seu país natal per rodar a Itàlia, amb una actriu professional com Juliette Binoche, "Còpia certificada", una obra polièdrica i profunda, tant en l'aspecte formal del llenguatge cinematogràfic com en el rerefons existencial dels seus personatges, que incorpora fins i tot un anàlisi teòrica del que pot ser considerat com a art, i que roman oberta a tantes interpretacions com a espectadors tingui. Les seves imatges s'apropen respectuosament a la realitat d'una dona, galerista d'art a la Toscana, que amaga el dolor d'una separació i també el pes d'haver de educar sola al seu fill. És una realitat a la qual el director s'apropa des de la seva mirada d'artista i de qui ha passat per una situació semblant. És, per això, reflex d'una experiència pròpia i dolorosa que aquí trasllada a Binoche, recordant les diferents situacions per les quals pot passar l'amor d'una parella, i la veritat que tanca cada imatge que s'ofereix de l'amor.

A "Còpia certificada" assistim al moment d'enamorament inicial seguit d'una fase de desgast i d'un nou intent de seducció, per acabar amb una plàcida vellesa on aquest amor adquireix noves formes de manifestació, concentrant-ho tot en una única parella respectant la unitat de temps i espai, simplement amplificant la relació cap al passat o posant davant els seus ulls una parella de nuvis o d'avis. Aquestes fases de l'amor són contemplades per l'espectador des de l'abstracció com una cosa que pot passar a qualsevol parella.

Excel lent el treball interpretatiu de Juliette Binoche (premiada a Cannes), amb un sorprenent desplegament de recursos per donar vida a tres dones en una i per arrossegar a la seva parella a passar d'escèptic teòric de l'art a marit compromès o dubitatiu. Miralls, pintures i distàncies en el seu passeig pels carrers de Toscana que tanquen un profund significat del que passa en el cor d'aquesta parella i que recorda aquella altra immortalitzada per Ingrid Bergman i George Sanders sota la batuta de Roberto Rossellini a "Viaggio in Italia" (1954). Una pel•lícula minimalista sobre la realitat i la seva representació, sobre l'amor veritable i sobre el pretès i sobre el pas del temps. Una joia del cinema per veure diverses vegades perquè la realitat que mostra no s'esgota amb la primera, per gaudir de cada pla, de cada gest i de cada frase ... perquè tot és original, o almenys una còpia perfecta.

de 26/01/2011 22:30 a 28/01/2011 00:00